الأحد، ٦ أبريل ٢٠٠٨

عذرا ماركيز... يوم 6 ابريل حكم


شاهدنا تحت شجره أم الشعور المتدلية أوراقها على البحيرة الراكدة الوحيدة في فناء القصر الجمهوري الملكي راوي أعمى يمسك ربابة يغنى بفرح أغنيه هارد روك لفريق بينك فلويد لكي يستخدمها الحاكم لدعاياته الانتخابية المزيفة ليستميل قلوب وزراء الأجانب و يهتموا برعايا الدول الامريكيه في مستعمرته الوطنية.

شاهدنا أيضا لافتات قماشيه أعلا شجر الكافور المحيطة بالقصر الرئاسي نهنئ الحاكم انه استطاع التغلب على الزمن فظبط توقيت الساعه الوحيده في البلاد لكي تدق، بصوت الغربان الذي يحبه، منتصف الليل ليس في منتصف الليل إنما الساعه الثانية عشر فجراً.

شاهدنا ما كان يُظن أنها حشره صغيره تتحول إلى عملاق فيسبوكى هائل يزداد كل لحظه و يأكل اليابس الذي يملئ القصر الامبراطورى و كما يظن الجنرال دائما أن حيتانه السابحة في الهواء لم تترك لون اصفر أو أخضر للعملاق الفيسبوكى ، ولكن العملاق الفيسبوكى إلتهم الحيتان متيقناً أن اللبن يجرى انهاراً مختلطا بالطمي .


من وحى كتاب خريف البطريرك الذى يطلبه الروائى طارق إمام
من العبد لله ولم يأخذه حتى الان لأن ببساطه بيدينى مواعيد مضروبه
مهو أصل لو كنت من معجباته مكنش ده حصل

هناك ٤ تعليقات:

teba يقول...

فاوست
بص بقة انا بينك فلويد بالنسبة لى مقدس مقدس مقدس و بما انى من مريدية المخلصين فا انا حزينة على النون اللى نسيتها دى و بعدين بينك هارد روك
مش ميتاليك
دة غير طبعا ان البوست عجبنى جدا
فى الحقيقة
و انت فين بقة بالمناسبة
تحياتى

fawest يقول...

طيبه - ايوم صباحا قرأت بوست الجديد
ده وهم
بس ملحقتش اعلق
عدلنا البوست بناء على التعديلات المقترحه
وشرف لى انه يعجبك و انبى بصى على البوستات الى فاتيت عاوز شويه مدح
هههههههههههاااااااااا
بجد عاوز اعرف رأيك
ثم بقى كفايه انا فين وانتى فين
عاوز اقابل العقليه الجميله دى

عين ضيقة يقول...

تاعب نفسك ليه يافاوست؟

احنا خلاص مالناش خلاص


على فكرة انا لو منك مااديهوش الكتاب طالما بتأخر أنا أصلى بقالى ساعة مستنية اصحابى ومش جم لحد دلوقتى ونفسى اقتل اى حد بيتأخر عن المواعيد


ازيك بقى ؟
انا متأخرة عنك كتير معلش

fawest يقول...

عين ضيقه - شكلك جايه تهدى النفوس
انا اعطيت الكتاب لطارق
على سبيل الاستعاره
بس انا كنت بناغشه عشان كتب عنى فى مدونته انى مدوخه على الكتاب
طارق بعامله على انه كاتب محترم له مشروعه الذى يستحق التقدير و الاحترام
وهذا عندى اغلى من الصداقه

مسأله التأخير
ايوه انت متأخره بس من متابعتى لبلوجك ، انتى لا تدونى كثيرا
وانا بقول الكلام ده و اللوم ده للناس العزاز عليا بس
سلام يا جميل